Black Friday: een zwarte dag voor onze planeet
Waarom Black Friday niet helpt voor de aarde?
- Vraag je eens af? Heb ik het eigenlijk wel nodig? Dit is niet winstgevend voor jou als consument.
- Eén grote marketingstunt. Veel webshops verhogen net vóór Black Friday hun prijzen, waardoor door korting hoger lijkt dan het eigenlijk is.
- De opbrengst is voor veel webwinkels is niet winstgevend, omdat de producten tegen een te lage prijs wordt aangeboden.
Waarom Black Friday?
Black Friday is bedacht om de consument te verleiden tot het kopen van een restproduct zodat men niet met (oude) voorraden blijft zitten.
Triest maar waar: de cyclus van overconsumptie en overproductie wordt op deze wijze in stand gehouden.
Het kan echt anders! De consumenten hebben de touwtjes in handen. Jouw keuze kan het verschil maken. Graag helpen we je een handje op weg.
#1 Koop minder, niet meer
Stel jezelf de vraag: Heb ik het écht nodig?
Je wordt overspoelt door aanbiedingen en kunt de verleiding maar moeilijk weerstaan. Vraag jezelf af voordat je op bestelbutton drukt of je het product echt wel kunt gebruiken. Wat is het doel? Heb ik het misschien al in huis en wat is dan de meerwaarde van twee dezelfde producten in huis?
Tip: Bezoek webwinkels die gekoppeld zijn aan een goed doel, denk maar eens aan het planten van een boom via Treesforall.
Green Friday initiatieven zijn onder meer:
Intratuin, Ikea, Katoenkaatje, Zustainabox, Reflower, Esgii en nog veel meer bedrijven.
En er zijn natuurlijk nog veel meer duurzame webwinkels die milieuvriendelijke producten aanbieden en niet meedoen aan deze hype. Wees kritisch en laat je niet teveel verleiden.
#2 Kies tweedehands, recycling en hergebruik
Het is eigenlijk heel simpel. Vervang die kapotte rits van jouw favoriete jeans en als je niet zo handig bent, breng het dan naar een lokaal naaiatelier.
Bezoek eens een ruilmarkt voor speelgoed, denk maar eens aan SwipSwap. Voor kleding kan je prima terecht bij Vinted.
En is er vast een kringloopwinkel bij jou in de buurt. Spring op de fiets en laat je verrassen.
Wil je nog meer tips? Lees dan verder in de blog voor duurzame cadeaus.
#3 Ga voor kwaliteit en koop lokaal
Wil je toch iets (nieuws) kopen? Denk dan eens aan de lokale ondernemers en steun ze met jouw aankoop. En bedenk: less is more, beter 1 duurzaam en hoogwaardig product, dan meerdere producten die een korte levensduur hebben. Nog meer voordeeltjes: als je lopend gaat of de fiets pakt ipv met de auto, bespaar je weer brandstof en je betaal je ook geen verzendkosten!
Over: Trees for All
Wat is Green Friday?
Op Green Friday maken we een statement tegen Black Friday: de dag waarop schreeuwende kortingen en goedkope deals ons om de oren vliegen. Op deze manier werkt Black Friday impulsaankopen en overconsumptie enorm in de hand. En daarmee putten we onze aarde in rap tempo uit.
Bij Trees for All geloven we dat het anders kan én moet. Daarom gaan wij op Black Friday voor Green Friday. We moedigen bedrijven en consumenten aan om te investeren in een groene planeet. Hoe? Door geen Black Friday deals aan te bieden of te kopen. En door de aarde iets terug te geven: bomen voor het Green Friday Forest!
In 2021 deden 366 bedrijven en duizenden consumenten mee met Green Friday. Samen hebben we toen bijna 38.000 bomen geplant. Daar doen we dit jaar, op vrijdag 25 november, samen met jou graag een schepje bovenop.
Waarom we moeten stoppen met Black Friday ?
Met alle spectaculaire kortingen en deals zet Black Friday aan tot impulsaankopen en overconsumptie. Daarbij zijn het vooral de grotere winkelketens die zich deze kortingen kunnen veroorloven. Kleine winkeliers kunnen hier vaak niet tegenop.
Ook is er kritiek op deze zogenaamde ‘kortingsacties’. Er zijn namelijk winkels die kort voor Black Friday hun prijzen eerst omhoog gooien. Die fantastische Black Friday korting blijkt dan, vergeleken met de prijs een maand eerder, helemaal niet zo hoog te zijn of nooit te hebben bestaan.
Bovendien wordt een groot deel van de (impuls)aankopen weer geretourneerd. In Nederland wordt maar liefst 40,6% van fashionitems voor vrouwen teruggestuurd, blijkt uit onderzoek van thuiswinkel.org. Bij vervoersmiddelen en accessoires is dit gemiddeld 10% en bij elektronica zo’n 9%.
Voor webshops is het soms goedkoper om geretourneerde of onverkochte artikelen te vernietigen dan opnieuw in distributie te brengen. “In Europa wordt elk jaar voor miljarden euro’s aan bruikbare goederen zoals kleren en elektronica vernietigd,” schrijft Radar. Er bestaat dus een grote kans dat jouw teruggestuurde pakketje in de verbrandingsoven belandt. Een verspilling dus, met grote impact op mens, dier en milieu.
De negatieve impact van spullen op het milieu
Al deze impulsaankopen – van kleding, schoenen, speelgoed, elektrische appraten, meubels tot een abonnement op een tijdschrift – hebben enorme impact op het milieu. Voor de productie van goederen zijn veel kostbare grondstoffen, water en land nodig. Vervolgens moeten de artikelen verscheept en vervoerd worden, waardoor er nóg meer schadelijke broeikasgassen worden uitgestoten.
Deze productie, transport en verpakking van onze spullen leidt tot ontbossing, vervuiling en uitputting van natuurlijke bronnen. Dit is schadelijk voor het klimaat, de biodiversiteit en onze eigen leefomstandigheden. Daarom roepen wij iedereen op om geen Black Friday deals aan te bieden of onnodige spullen te kopen. Het is tijd, juist nu, om te consuminderen.
Wist je dat..
🌳 In 2018 werd ongeveer 4% van de uitstoot van broeikasgassen in de wereld direct en indirect veroorzaakt door de kleding- en schoenenindustrie (bron: Milieu Centraal)
🌳 Zo’n 11% van de CO2 die je met je huishouden uitstoot komt door nieuwe spullen en kleding. Het kost energie om een mobieltje, meubelstuk, en speelgoed te maken en vervoeren. En (fossiele) energie is CO2-uitstoot. Per stuk valt het misschien best mee, maar we kopen nogal wat. (bron: Milieu Centraal) .
🌳 Je kunt bijna 40 kg CO2 per jaar besparen door 6 kledingstukken minder te kopen. Als iedere Nederlander dat zou doen scheelt het net zoveel CO2-uitstoot in een jaar als 85,000 keer met de auto rond de wereld! (bron: Milieu Centraal)
🌳 De jongste generatie Z (geboren tussen 1996 en 2015), die bekend staat om haar zorg voor het milieu en klimaat, heeft een grotere zwak voor Black Friday dan andere leeftijdsgroepen. Zo is 56.6% van de Generatie Z geneigd duurzame principes aan de kant te zetten voor een goede aanbieding, tegenover 39% van de Millennials, 23.1% van generatie X en 14.7% van de Babyboomers (bron: onderzoek PanelWizards voor Trees for All-in 2022).
In opdracht van Trees for All voerde onderzoeksbureau PanelWizard in juli 2022 onafhankelijk onderzoek uit naar aankoopgedrag en impulsaankopen tijdens Black Friday en de duurzame tegenhanger Green Friday. In totaal namen 1.025 Nederlanders van 18 tot 79 jaar deel aan het onderzoek, representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en regio